Τι οδήγησε την εποπτική αρχή να προχωρήσει στην επιβολή του προστίμου 31,5 εκατ. ευρώ στην θυγατρική της ολλανδικής πολυεθνικής



του Κ. Χριστοδούλου 

Έχουν περάσει 12 χρόνια από το 2003 που ο Δημήτρης Πολιτόπουλος, ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης, ενημέρωνε στις Βρυξέλλες την επίτροπο σε θέματα ανταγωνισμού για την κατάσταση που επικρατούσε στην ελληνική αγορά μπύρας. Η ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού ενημερώνεται αλλά για δύο χρόνια η υπόθεση μένει κλειδωμένη στα συρτάρια. Η εταιρεία που φέρονταν να ακολουθεί πρακτικές που στραγγάλιζαν τους ανταγωνιστές της, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ήταν μέγας εθνικός χορηγός στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας.
AdTech Ad

Ήταν η χρυσή εποχή που τα σήματα της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας Amstel και Heineken ήταν οι απόλυτοι κυρίαρχου της αγοράς. Οι άνθρωποι της εταιρείας ήταν περήφανοι για τον εσωτερικό ανταγωνισμό που υπήρχε ανάμεσα στα δύο σήματα για την απόκτηση περαιτέρω μεριδίων καθώς εξωτερικός ανταγωνιστής δεν υφίστατο. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Amstel πραγματοποιούσε το 40% των παγκοσμίων της πωλήσεων στην Ελλάδα. Η Mythos – στα χέρια του Μπουτάρη τότε – δεν φάνταζε κάποια υπολογίσιμη δύναμη ενώ η πρώτη προσπάθεια το 2001 από τον Κουρτάκη να επαναφέρει την FIX στην αγορά στέφθηκε με αποτυχία. Όπως και η ίδια η Αθηναϊκή Ζυθοποιία παραδέχεται στην αρχή της χιλιετίας ήλεγχε σχεδόν τα 3/4 της αγοράς (73%) - η δεσπόζουσα θέση για την οποία ξεκίνησε και η υπόθεση - με το μερίδιο της σήμερα να έχει φτάσει στο 50% της αγοράς μπύρας.
Το 2005 και ενώ στις Βρυξέλλες περίμεναν να δουν τα αποτελέσματα από την έρευνα της ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού η τελευταία, η οποία μέχρι τότε δεν είχε καν "αγγίξει" το θέμα, ανακοίνωνε αυτεπάγγελτη έρευνα για την αγορά της μπύρας στην Ελλάδα.
Η υπόθεση θα μπορούσε να αποτελέσει ένα Μπεν Χουρ ελληνικού δημοσίου, καθώς μετά από δέκα χρόνια και δεκάδες χιλιάδες εργατοώρες, καταλήξαμε στον φάκελο που ξεπερνάει τις 8.000 σελίδες και μία απόφαση που στοιχειοθετείται σε 600 σελίδες.
Μία υπόθεση που όπως άργησε να ξεκινήσει έτσι και άργησαν να ανακοινωθούν τα συμπεράσματα της που οδήγησαν στο πρόστιμο 31,5 εκατ. ευρώ στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Και θα αργούσαν πιθανόν και άλλο αν δεν προέκυπτε το θέμα με τις μικροζυθοποιίες που ανέδειξε το news247 και αμυντικά και αντανακλαστικά ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, Τέρενς Κούικ να παρέμβει στον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού ώστε να βγει από τα συρτάρια όπου βρίσκονταν από το 2014 η απόφαση.
Τι είδαν και τι άκουσαν οι ερευνητές της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την προσπάθεια της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας να διατηρήσει τα μερίδια της και να μην αφήσει ανταγωνιστές της να φτάσουν ως τους καταναλωτές ή νέους παίκτες να μπουν στην αγορά θα το μάθουμε αναλυτικά το επόμενο διάστημα όταν και αναρτηθούν στην ιστοσελίδα της Επιτροπής Ανταγωνισμού η απόφαση σε πλήρη ανάπτυξη.
Σύμφωνα με πληροφορίες στο πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού παρουσιάζονται οι πρακτικές με τις οποίες η θυγατρική της Ολλανδικής εταιρείας έδενε από χονδρεμπόρους μέχρι αλυσίδες σούπερ μάρκετ μέχρι περίπτερα και ταβέρνες είτε με το καλό (παροχές, εκπτώσεις, προνομιακούς όρους πίστωσης, στόχους πωλήσεων) είτε με το κακό (αποκλειστική συνεργασία ή...).
Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο είναι η επιρροή αυτής της μονοπωλιακής κατάστασης στην διαμόρφωση της τιμής του προϊόντος. Είναι χαρακτηριστικό ότι την "πράσινη", αν και η παραγωγή της γίνονταν στην Ελλάδα, για ένα μεγάλο διάστημα ο Έλληνας καταναλωτής την πλήρωνε 60% πιο ακριβά από ότι ο Ολλανδός. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η ελληνική θυγατρική να συνεισφέρει στον όμιλο Heineken διπλάσια κέρδη από ότι τζίρο.
Η υπόθεση στην ουσία μόλις τώρα έχει ανοίξει καθώς η Αθηναϊκή Ζυθοποιία αναμένεται να σηκώσει το γάντι και θα πατήσει κυρίως στην προσφορά της στην ελληνική οικονομία μέσω του προφίλ της που έχει διαφοροποιηθεί τα τελευταία χρόνια (συμβολαιακή γεωργία, εξαγωγές -κυρίως λόγο της πτώσης της εγχώριας κατανάλωσης και της απώλειας μεριδίων).

Σχετικά με τον συντάκτη της ανάρτησης:

Η ιστοσελίδα μας δημιουργήθηκε το 2008.
Δείτε τους συντελεστές και την ταυτότητα της προσπάθειας. Επικοινωνήστε μαζί μας εδώ .

7 σχόλια

  1. Οπου έχουν παρανομήσει οι πολυεθνικές να πληρώσουν. Οι υπερβολικές επιθέσεις όμως δεν θα ωφελήσουν την χώρα μας. Για ρωτέιστε τους εργαζόμενους αν θάθελαν έλληνες εργοδότες.

  2. Αφού κάνουμε θέμα τα κέρδη των εταιρειών στην Ελλάδα, απαντήστε μου..τι γυρευει ενας ζυθοποιός απο την θράκη στην λίστα μποργιανς ; http://www.newsit.gr/politikh/Onomata-fotia-politikon-epixeirimation-kai-dimosiografon-sti-lista-apo-ti-Germania-O-epixeirimatias-me-tis-sxeseis-me-proin-prothypoyrgo/451037

  3. Η αμστελ το εφαγε το πρόστιμο ...με τον θρακιώτη ζυθοποιό που έβγαζε τα κέρδη του στο εξωτερικό που είναι στην λίστα μποργιανς θα γινει τίποτα ;

  4. Ολλανδική εταιρεία εδω και 50 χρόνια στην ελλάδα, όταν μια εταιρεία ακύρωσε την αναμετάδοση των προγραμματισμένων τηλεοπτικών διαφημιστικών μηνυμάτων των προϊόντων της προσφέροντας τα κονδύλια της αντίστοιχης διαφημιστικής δαπάνης στους πυροπαθείς των πληγεισών περιοχών το 2007. Έδωσε νερό, δώρισε πυροσβεστικά οχήματα, έδωσε 500.000 ευρώ στον τηλεμαραθωνιο και άλλα πολλά. Κάνει συνεχώς επενδύσεις στην Ελλάδα με εργοστάσια και όχι μακετo όπως έλεγαν κάποιοι ..λοιπόν οι ελληνικές που έιναι ;

  5. Οι ελεγχόμενοι(ΛΙΣΤΑ ΜΠΟΡΓΙΑΝΣ) δεν καλούνται ως μάρτυρες αλλά ως ύποπτοι τέλεσης φοροδιαφυγής και ξεπλύματος βρώμικου χρήματος, με ορατό τον κίνδυνο της δέσμευσης των τραπεζικών τους λογαριασμών και της ακίνητης περιουσίας τους....[
    Οι ελεγχόμενοι δεν καλούνται ως μάρτυρες αλλά ως ύποπτοι τέλεσης φοροδιαφυγής και ξεπλύματος βρώμικου χρήματος, με ορατό τον κίνδυνο της δέσμευσης των τραπεζικών τους λογαριασμών και της ακίνητης περιουσίας τους..ονόματα δεν βλέπω ...γιατι δεν τα λένε ; είναι ο πολιτόπουλος για αυτό ;

  6. Δηλάδη για να καταλαβω, τιμωρησαν μια ζυθοποιια για κατι που λενε οτι γινοταν πριν 10 χρονια και μια αλλη ζυθοποιια βγαζει τα λεφτα της στο εξωτερικο εν καιρω κρισης ; ελληνική δικαιοσύνη !!!!

  7. Βγήκε η Στάη..ο μεγαλοζυθοποιός θα βγεί ;

Leave a Reply