Eπέκταση ακατάσχετου ορίου εως 1500 ευρω/μηνα (18.000 ευρω ετησίως) και στους ελευθερους επαγγελματίες, οπως ισχυει για τους μισθωτους (& συνταξιούχους). Aντισυνταγματικότητα της εμμεσης κατάσχεσης μεσω της υποχρέωσης για φορολογική & ασφαλιστική ενημερότητα στους εισοδηματικα αδύναμους.

 Eπέκταση του ακατάσχετου ορίου  εως 1500 ευρω/μηνα (18.000 ευρω ετησίως) και στους ελευθερους επαγγελματίες, οπως ισχυει για τους μισθωτους & συνταξιούχους. Aντισυνταγματικότητα της εμμεσης κατάσχεσης μεσω της υποχρέωσης για φορολογική & ασφαλιστική ενημερότητα στους εισοδηματικα αδύναμους.
του Κωνσταντίνου  Παπακασόλα, δικηγόρου Αθήνας.

Είναι ευρέως γνωστό το ακατασχετο - "ασυμψηφιστο" των μισθωτών κ συνταξιούχων εως 1000 ευρω που μαλιστα εγινε προσφατα 1500 ευρω.
Μεχρι το οριο αυτο, δηλαδη 1500 ευρω το μηνα - η 18.000 ετησιως, προστατευονται με πολυ μεγαλη ανεση πια, απο κατασχεση για οφειλες και στο δημοσιο μισθωτοι και συνταξιουχοι, κυριως του δημοσιου βεβαια - μια και μονο  αυτοι εμειναν απο τους πρωτους, ενω παλι σχεδον πια μονο οι συνταξιουχοι του δημοσιου εχουν τοσο υψηλη  συνταξη, απο τους δευτερους
Προβλεπεται δε και το ενδικο βοηθημα της ανακοπης σε περιπτωση κατασχεσης εις χειρας τριτου, ως αμυνα τους.
Προκειται για το αρθρο 17 του Κώδικα εισπράξεως δημοσίων Εσόδων (νδ 356/1974) που ορίζει οτι :
"Δεν επιτρέπεται η κατάσχεση μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων που καταβάλλονται περιοδι­κά, εφόσον το ποσό αυτών μηνιαίως είναι μικρότερο των χιλίων (1.000) ευρώ, στις περιπτώσεις δε που υπερβαίνει το ποσό αυτό επιτρέπεται η κατάσχεση επί του ενός τετάρτου (1/4) αυτών, το εναπομένον όμως ποσό δεν μπορεί να είναι κατώτερο των χιλίων (1.000) ευρώ. (σ.σ. Το οριο αυτο αυξηθηκε απο το 2014 σε 1.500 ευρω)"
Για τον ελευθερο επαγγελματια, που χρεωνεται στο δημοσιο περισσοτερο απ ολους  - επειδη αναγκαζεται να καταβαλλει μονος του τις υπερογκες ασφαλιστικες του εισφορες - δεν υπαρχει καμια αναλογη προστασια η ακατασχετο - ου μην το δημοσιο του ζητει κιολας 2 και 3 ενημεροτητες για το παραμικρο, ωστε να του καταβαλλει την τυχον αξιωση του!
Ακομα και οταν αυτος ως ελευθερος επαγγελματιες και εργαζομενος εχει εισοδημα μονο 1500 ευρω εισοδημα  οχι το... μηνα, αλλα ...ετησιο εισοδημα!!
Καμια προστασια γι αυτους που υποχρεωνονται να υποστουν εμμεση κατασχεση ειτε καταθεσεων, ειτε αμοιβων τους για υπηρεσιες τους - με την αυθαιρεσια της προσκομισης ενημεροτητας χωρις δυνατοτητα επικλησης εισοδηματικων η αλλων λογων. ανωτερας βιας, χωρις προστασια!
Οπως βλεπουμε στη χωρα αυτη αλλη αξια εχει το εισοδημα και η ζωη του μισθωτου, ιδια δε του δημσιου υπαλλήλου και του συνταξιουχου, που ορθα προστατευεται βεβαια, και αλλη ομως, καταφανως κατωτερη αυτη του ελευθερου επαγγελματια. Ο τελευταιος ακομα και αν ειναι οντως και φανερα πτωχος, υποαπαχολουμενος, νεος , με οικογενεια, παιδια, ανασφαλιστος κλπ θεωρειται σταθερα ψευτης φοροφυγας, ο δημοσιος υπαλληλος ομως ΠΟΤΕ δεν τεκμαιρεται οτι παιρνει μιζες, φακελακια κλπ (παροτι η χωρα μας εχει πρωτια στη διαφθορα!) ο δε συνταξιουχος ποτε δεν τεκμαιρεται οτι εχει συχνα και δευτερη κ τριτη συνταξη,  μισθωματα η δεν εχει καποια μαυρη απασχοληση.
Προκειται θεμα θεμελιωδους ισοτητος και κοινωνικης προστασιας, που πρεπει να ρυθμιστει αμεσα νομοθετικα, απο τον Υπ. Οικονομικων!
Πρεπει να σταματησει τωρα η καραμελα της δηθεν φοροδιαφυγης που  εχει καταστησει το ελευθεριο επαγγελμα τον πιο απροστατευτο κλαδο!
Κατα εφαρμογη της αρχης της ισοτητας πρεπει να ισχυσει αναλογο ακατασχετο- ασυμψηφιστο οριο τουλαχσιτον 12.000 ευρω ετησιως για τους ελευθερους επαγγελματιες ειδικα τους βαλλομενους απο την κριση υποαπαχολουμενους, και να συμπληρωθει νομοθετικα η δυνατοτητα ασκησης ανακοπης στην περιπτωση εξαναγκασμου σε ρυθμισεις  η εκδοση ενημεροτητας, οταν το εισοδημα τους  ειναι κατω απο το οριο αυτο η εχουν αλλο λογο ανωτερας βιας.
"Στο νομοσχέδιο για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων, περιλαμβάνονται και σκληρά μέτρα κατά της φοροδιαφυγής, τα οποία προκαλούν αρκετές αντιδράσεις στον χώρο της αγοράς.
Συγκεκριμένα, τα μέτρα που θεσμοθετούνται σύμφωνα με το Βήμα είναι τα ακόλουθα:
"Θα συμψηφίζονται οι οφειλές των ιδιωτών με τις οφειλές του Δημοσίου,  μέτρο το οποίο θα επεκταθεί σε ολόκληρο τον Δημόσιο τομέα και θα αφορά επιστροφές ΦΠΑ, ασφαλιστικές υποχρεώσεις, οφειλές των Ταμείων κ.λπ."
Χονδρικα το σκεπτικο του δημοσιου ειναι το εξης :Τι είναι η φορολογική & και τι είναι η ασφαλιστική ενημερότητα πότε την ζητάμε από τους προμηθευτές μας:
1.  Για πληρωμές πάνω από 1500 ευρώ σε προμηθευτή θα πρέπει μαζί με τα νόμιμα παραστατικά (τιμολόγιο) να μας προσκομίσει ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑ (δεν οφείλει στην Εφορία)
(Η υπ’ άρθ. 1109793/6134-11/0016 ΠΟΛ. 1223/24.11.1999 αποφάσεως του Υπουργείου Οικονομικών, για την είσπραξη από Ν.Π.Δ.Δ. ποσό άνω των 1500 ευρώ.)
2. Για πληρωμές πάνω από 3000 ευρώ σε προμηθευτή θα πρέπει μαζί με τα νόμιμα δικαιολογητικά και την φορολογική ενημερότητα να μας προσκομίσει ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑ (ότι δεν οφείλει στους Ασφαλιστικούς Οργανισμούς).
(Η υπ’ άρθ.Φ.21/156/20.3.2001 αποφάσεως του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, για την είσπραξη ποσού από Ν.Π.Δ.Δ. άνω των 3000.)

  

α) Ηδη μεχρι σημερα ισχυε για την καταβολη αμοιβων απο το δημοσιο, απο ποσα ανω των 1500 ευρω η υποχρεωση προσκομισης φορολογικης και απο ποσα ανω των 3.000 ευρω ασφαλιστικης ενημεροτητας.
Σε περιπτωση οφειλων που δεν ρυθμιζονταν, το δημοσιο κατεισχε την αμοιβη υπερ των οφειλων αυτων.  Απαραδεκτο περα για περα, και εξηγουμε το γιατι.
β) Προσφατα αυξηθηκε το ακατασχετο μισθων και συνταξεων απο 1000 σε 1500 ευρω. Πλεον βεβαια μισθωτοι και συνταξιουχοι νοουνται σχεδον μονο του δημοσιου τομεα, καθως στον ιδιωτικο υπηρξαν απειρες απολυσεις. 
Εγω θα συμφωνησω με το μετρο. 
Ερωτω ομως: Πως προστατευεται ο ελευθερος επαγγελματιας που εχει εισοδημα πχ 5.000 ευρω, απο τις οφειλες του που ειναι πρωτοφανεις και πενταπλασιες απο του δημοσιου υπαλληλου (εισφορες+ χαρατσια+ φορος+ επιμελητηρια +++) υψους ανω των 5.000 ευρω ετησιως και υπερχρεωνεται ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΟΠΟΙΟΝΔΗΠΟΤΕ? 
Ειναι νομιμο να ειναι εκτεθειμενος σε οποιαδηποτε κατασχεση η συμψηφισμο? 
ΝΑΙ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΚΥΒΕΡΝΩΝΤΕΣ! ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΜΙΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΔΙΚΛΕΙΔΙΑ ΓΙ ΑΥΤΟΝ! ΑΥΤΑ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΔΕΝ ΠΕΙΣΤΗΚΑΝ ΑΚΟΜΑ ΟΤΙ ΟΙ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΑΝ ΠΡΟΝΟΜΙΑΚΑ ΜΟΝΟ ΜΙΑ ΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ.
Εκτος της εις χειρας τριτου, εχουμε εσχατως και τις ηλεκτρονικες κατασχεσεις, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΣΥΜΨΗΦΙΣΜΟΥΣ που κανει το δημοσιο υποχρεωτικα στις περιπτωσεις που δεν του προσκομισει ο αιτων την πληρωμη ενημεροτητες. Κατα παραβαση ακροασης και δικαστικης προστασιας, αφου σ αυτες τις περιπτωσεις ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΝΑΚΟΠΗΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΧΕΣΗ ΕΙΣ ΧΕΙΡΑΣ ΤΡΙΤΟΥ!!!
Κατ εμενα πρεπει να επεκταθει τοσο το ακατασχετο σε οσους εχουν εισοδημα κατω απο το οριο της φτωχιας ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ (7.178 ευρω) αλλα και το ενδικο μεσο της ΑΝΑΚΟΠΗΣ που προβλεπεται και για τις δηλωσεις (κατασχεσεις) εις χειρας τριτου, εντος 8ημερου, ωστε να μπορει να αμυνθει ο φορολογουμενος και στις ηλεκτρονικες κατασχεσεις και φυσικα στους απαραδεκτους συμψηφισμους!
Τοσο η ως ανω νομοθετικη ρυθμιση οσο και η παλαιοτερα που απαιτουσε διαφορες ενημεροτητες ως προυποθεση καταβολης αμοιβων, πασχουν συνταγματικα, γιατι ειδικα τα τελευταια 4 χρονια  το δημοσιο εχει επιβαλλει σωρεια αντισυνταγματικων φορων, δημοσιονομικων βαρων αμεσων και εμμεσων και διαρκων αυξησεων, ΧΩΡΙΣ ΠΟΤΕ ΝΑ ΕΞΕΤΑΣΤΕΙ :
Α) Ουτε η ad hoc αντισυνταγματικοτητα τοσο πολλων ετησιων βαρων ΑΘΡΟΙΣΤΙΚΑ σε ανθρωπους με μηδεν η χαμηλα εισοδηματα, κατω απ το οριο φτωχειας και (αρχη συνεισφορας στα βαρη, αρχη αξιοπρεπειας και αναλογικοτητας)
Β) Ουτε εαν χαριν του συμψηφισμου των δηθεν αυτων οφειλων, ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ ο πολιτης να στερηθει οχι απλως την αξιοπρεπεια, αλλα και την εργασια και την ιδια του τη ζωη, ιδιως αν ειναι ανεργος η υποαπασχολουμενος. (ποινικες ευθυνες για εκθεση σε κινδυνο ζωης)
Γ) Ουτε  διδεται απο το νομο αυτο η δυνατοτητα ελεγχου της νομιμοτητας/συνταγματικοτητας / παραγραφης των οφειλων αυτων!  (παρα μονο μετα απο πολυδαπανο & αργοσυρτο δικαστικο αγωνα - στερηση δικαστικης προστασιας)
Δ) Ουτε και προβλεπεται διαδικασια κλητευσης του πολιτη ΣΕ ΑΚΡΟΑΣΗ απο τη διοικηση, ωστε να ΕΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΤΕΤΟΙΟΣ, να τονισει  οτι θα στερηθει τα αναγκαια για την επιβιωση !!! (στερηση προηγουμενης ακροασεως απο τη διοικηση)
Ε) Αρθρο 333 ΠΚ " Οποιος προκαλεί σε άλλον τρόμο ή ανησυχία απειλώντας τον με βία ή άλλη παράνομη πράξη ή παράλειψη τιμωρείται με Φυλάκιση μέχρι ενός ετους ή με χρηματική ποινή."
Βεβαιως παρανομη πραξη ειναι ΚΑΘΕ ΠΡΑΞΗ ΠΟΥ ΑΝΤΙΤΙΘΕΤΑΙ ΣΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ!
Eτσι, οπως και στις κατασχεσεις - δημευσεις περιουσιων (που ειναι το ακροτερο των μετρων) οπως και στο νεοτερο θεμα με τις ηλεκτρονικες κατασχεσεις λογαριασμων, και των "συμψηφισμων επιχειρειται ΔΗΜΕΥΣΗ, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ περα απο την συνταγματικοτητα των οφειλων και της υποχρεωσης, ΣΕ ΠΟΙΑ οικονομικη ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ο πολιτης, και δεν καλειται απο τη διοικηση να ακροασθει, ΟΠΟΤΕ υπαρχει μεγας κινδυνος για την αξιοπρεπεια και την επβιωση του, οταν αυτος πχ ειναι ανεργος η υποαπασχολουμενος και εχει πχ μονο 2.000 ευρω στην τραπεζα.
Ειτε με κατασχεσεις - ειτε με συμψηφισμους παραβιαζονται σε πολλες AD HOC ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ θεμελιωδη δικαιωματα, λογω της αντισυνταγματικης και πολυεπιπεδης υπεροφορολογησης.
Οταν ενας ανεργος η εχων εισοδημα επι μακρον ΜΟΛΙΣ πχ 5000 ΕΥΡΩ ΤΡΑΒΙΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΖΟΡΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΝΕ ΕΙΣΦΟΡΕΣ - ΤΕΛΗ - ΦΟΡΟΥΣ, ΕΤΗΣΙΑΣ ΑΞΙΑΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑΣ ΤΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥΣ  ΠΑΡΑΒΙΑΖΕΤΑΙ Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ  ΣΤΑ ΒΑΡΗ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΙΣ  ΔΥΝΑΜΕΙΣ.
Ο κινδυνος κατασχεσης μικροκαταθεσεων αντικεται στην αρχη της αναλογικοτητας καθως ειναι ΕΠΙΣΗΣ ΑΚΡΑΙΟ ΜΕΤΡΟ, ΟΤΑΝ ΠΙΘΑΝΟΛΟΓΗΘΕΙ οτι ο πολιτης ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΧΡΗΜΑΤΑ ΝΑ ΕΠΙΒΙΩΣΕΙ.
Στον συμψηφισμο επισης το ιδιο, γιατι το δημοσιο βαζει οτι του καπνισει σα φορο και απαιτει την καταβολη του, ενω ο πολιτης κατα 99% εχει απαιτηση κατα του δημοσιου ΝΟΜΙΜΟΤΑΤΗ.
Επομενως για να εχει συνταγματικο ερεισμα ο αναλγητος αυτος νομος (Αριθ. 1109793/6134-11/0016 - ΦΕΚ 2134/Β/8-12-1999, Αποδεικτικό ενημερότητας για χρέη και φορολογικές υποχρεώσεις προς το Δημόσιο), πρεπει στο Άρθρο 3  (Απαλλαγές - Εξαιρέσεις) οπου από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού ενημερότητας ηδη απαλλάσσονται....18 κατηγοριες κατα κανονα ασχετες, ΝΑ ΠΡΟΣΤΕΘΕΙ ΚΑΙ Η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΟΣΩΝ ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΑ ΚΙΝΔΥΝΕΥΟΥΝ ΝΑ ΣΤΕΡΗΘΟΥΝ ΤΑ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ ΤΟΥΣ, ΚΟΙΝΩΣ ΟΣΩΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤ ΑΡΧΑΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΦΤΩΧΙΑΣ!
Ειδαλλως  στις περιπτωσεις αυτες παραβιαζονται τα δικαιωματα στην αξιοπρεπεια (αρ. 2 Συνταγματος) στην προσωπικοτητα (αρ 5), στην ιδιοκτησια, στην οικογενεια, στην προστασια της υγειας (για ανασφαλιστους), στο δικαιωμα στην εργασια (για οσους αφου χασουν τα λεφτα που εχουν θα αδυνατουν να πληρωσουν υποχρεωσεις ΦΠΑ, λογαριασμους κλπ), ακομη και το ιδιο το δικαιωμα στην δικαστικη προστασια, λογω
α) καθυστερησης της απονομης δικαιοσυνης
β) των παραβολων πασης φυσεως που ειναι εξοντωτικα για τον πολιτη!!
Σε καθε περιπτωση υπαρχει ζητημα εστω ΜΕΡΙΚΗΣ (ΑΛΛΑ ΚΡΑΥΓΑΛΕΑΣ) ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ (ad hoc αντισυνταγματικοτητα στο προσωπο του προσβαλλομενου πολιτη).
Που σταματανε τα ορια του "δημοσιου συμφεροντος" και τι ειναι τελικα αυτο, που τα ορια των ταμειακων αναγκων και που πηγαν τα ορια προστασιας του πολιτη απο την κρατικη αυθαιρεσια εις βαρος της ζωης του?
Κατα οσους ψηφισαν το νομο αυτο χωρις εγγυησεις και προστασιες, δεν υπαρχουν.
Απαραδεκτος νομος, οπως και οι συναφεις του, χωρις τις ως ανω συνταγματικα προβλεπομενες προστασιες, ονειδος για τη χωρα.
Αναλυτικα το ηδη υπαρχον απαραδεκτο νομοθετικο καθεστως :
  1. Για πληρωμές πάνω από 1500 ευρώ σε προμηθευτή θα πρέπει μαζί με τα νόμιμα παραστατικά (τιμολόγιο) να μας προσκομίσει ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑ (δεν οφείλει στην Εφορία) - Η υπ’ άρθ. 1109793/6134-11/0016 ΠΟΛ. 1223/24.11.1999 αποφάσεως του Υπουργείου Οικονομικών, για την είσπραξη από Ν.Π.Δ.Δ. ποσό άνω των 1500 ευρώ.
  2. Για πληρωμές πάνω από 3000 ευρώ σε προμηθευτή θα πρέπει μαζί με τα νόμιμα δικαιολογητικά και την φορολογική ενημερότητα να μας προσκομίσει ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑ (ότι δεν οφείλει στους Ασφαλιστικούς Οργανισμούς). - Η υπ’ άρθ.Φ.21/156/20.3.2001 αποφάσεως του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, για την είσπραξη ποσού από Ν.Π.Δ.Δ. άνω των 3000.

κανένα σχόλιο

Leave a Reply