Το ιστορικό λάθος στην Κύπρο

Αν η μισή αλήθεια είναι χειρότερη από ένα ολόκληρο ψέμα, τότε το ένα δέκατο αυτής μπορεί να αποβεί καταστροφικό. Σε αυτό το συμπέρασμα θα μπορούσε να καταλήξει κανείς ακούγοντας τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Δημήτρη Χριστόφια να κάνει λόγο ενώπιον αμερικανικής “δεξαμενής σκέψης” για διπλή εισβολή των “μητέρων πατρίδων στην Κύπρο”. Εκ πρώτης όψεως, θα μπορούσε να αποτελεί γλωσσικό ολίσθημα ή ατυχή και εξισωτική έκφραση δύο διαφορετικών καταστάσεων. Ωστόσο, η πολιτική δημιουργίας “νεοκυπριακής” εθνικής συνείδησης από το κυβερνόν την Κύπρο κόμμα αποκλείει την πιθανότητα παρερμηνειών.


Μοιάζει πια ουτοπικό και αφελές να περιμένει κάποιος από τον Κύπριο Πρόεδρο να μιλήσει στους Αμερικανούς διπλωμάτες για την ευθύνη των Ηνωμένων Πολιτειών, που ουσιαστικά ενορχήστρωσαν και πέτυχαν την αλλαγή του γεωπολιτικού περιβάλλοντος σε μία ευαίσθητη γι’ αυτές περιοχή. Όμως αυτή η διάσταση αποκρύπτεται σκόπιμα σε όλες τις πτυχές της δημόσιας συζήτησης. Από τα σχολικά εγχειρίδια μέχρι μεγάλο μέρος των διαμορφωτών της κοινής γνώμης και του πολιτικού κατεστημένου, προκύπτει μέσα από τον παραμορφωτικό φακό του ιστορικού αναθεωρητισμού η μεγέθυνση του ρόλου του εθνοτικού φανατισμού, ώστε τα συμφέροντα που τον υποδαύλισαν και εν συνεχεία τον χρησιμοποιήσαν ως άλλοθι για την επιβολή νεοαποικιοκρατικών λύσεων να μείνουν στο απυρόβλητο.


Αναμφίβολο είναι ότι ο ελληνικός εθνικιστικός μαξιμαλισμός προλείανε τον δρόμο του Αττίλα μέσα από το πραξικόπημα σε βάρος του Μακαρίου. Εξίσου αδιαμφισβήτητη είναι ωστόσο η εθνοκάθαρση, τα εγκλήματα πολέμου και η επί τριακονταπενταετία παράνομη κατοχή της βόρειας Κύπρου από την Τουρκία, ενώ στην Ελλάδα η αποκατεστημένη δημοκρατία εξουδετέρωνε την δικτατορική απειλή για την κυπριακή αυτοδιάθεση. Δεν πρόκειται όμως μόνο για εξίσωση καθολικά ανόμοιων καταστάσεων. Πρόκειται περαιτέρω για χρονική και ουσιαστική μετάθεση της αφετηρίας του Κυπριακού προβλήματος: η αρχή του ασφαλώς δεν εντοπίζεται στο υποκινηθέν από την Χούντα πραξικόπημα αλλά στη βρετανική αποικιοκρατία. Ο αιματηρός αγώνας των Ελλήνων της Κύπρου για ανεξαρτησία και ένωση με την –δημοκρατική ακόμη- Ελλάδα δικαιώθηκε μόνον εν μέρει με την δημιουργία ιδιότυπου προτεκτοράτου. Στην πράξη η αυτοδιάθεση των Κυπρίων καταπατήθηκε από τους αποικιοκράτες όταν η απαίτηση της συντριπτικής πλειοψηφίας τους για την Ένωση αποκλείστηκε με τον εκβιασμό της τουρκικής εισβολής ήδη από το 1964. Η εξέλιξη υπήρξε καθοριστική για τα κυπριακά πράγματα, ίσως ακόμη και για τα ελληνικά, καθώς η Τουρκία αναβαθμίστηκε σε παράγοντα του Κυπριακού, με όλες τις τραγικές συνέπειες, ενώ η αδύναμη Ελληνική Δημοκρατία έγινε λεία του φασισμού και των αλλοδαπών υποκινητών του.


Η εν εξελίξει αποξένωση των Κυπρίων από τους Ελλαδίτες συνιστά κολοσσιαίο ιστορικό σφάλμα, καθώς η διάσπαση των δυνάμεων του Ελληνισμού δεν μπορεί παρά να έχει μία κατάληξη: την επάνοδο της Κύπρου στην αποικιοκρατία, οσονδήποτε εκσυγχροσισμένο και αν είναι το προσωπείο της.

Σχετικά με τον συντάκτη της ανάρτησης:

Ο Αλέξανδρος Ντάσκας είναι Δικηγόρος Αθηνών και ένας από τους συνδιαχειριστές του ΔΙΚΑΙΟΠΟΛΙΣ.

3 σχόλια

  1. "Στην πράξη η αυτοδιάθεση των Κυπρίων καταπατήθηκε από τους αποικιοκράτες όταν η απαίτηση της συντριπτικής πλειοψηφίας τους για την Ένωση αποκλείστηκε με τον εκβιασμό της τουρκικής εισβολής ήδη από το 1964"

    kata tin gnwmi m to sxolio auto einai atixes. H autodiathesi epapse na apotelei sinonimo tis enwsis me tin ipografi tis sinthikis zirixis londinou.. mias simfwnias gia tin opia kai i idia ellada sinevale afou taxthike iper tis simfwnias kati pou tha afine tous kiprious na maxonte monoi tous se periptwsi pou epelegan tin sinexisi tou polemou.

    Gia auto kai o makarios stin sinexia ekane ton diaxorismo efiktou kai efkteou .

    Me tin ipografi kai tin egathidrisi tou neou kratous kai exontas ellada kai tourkia ws egeihtries dinameis itan apolitos fisiologiko kai anamenomeno apo tin tourkia na apilisei me polemo se periptosi diataraksis tou status quo.

  2. Αλέξανδρος Ντάσκας
    13 Δεκεμβρίου 2010 - 9:45 μ.μ.

    Η αυτοδιάθεση δεν είναι συνώνυμο της Ένωσης. Ωστόσο το νόημα του συγκεκριμένου αποσπάσματος είναι ότι η αυτοδιάθεση της Κύπρου, η οποία, όπως σωστά αναφέρετε στο σχόλιό σας, είχε ήδη αποκλειστεί σε θεωρητικό επίπεδο με την υπογραφή της Συνθήκης έφερε τα αποτελέσματά της σε πρακτικό επίπεδο το 1964. Και τούτο, παρά το γεγονός ότι ο Μακάριος κατέβαλε προσπάθεια για την αναθεώρηση των Συνθηκών με σημαντικά αποτελέσματα. Ακόμη και το σχέδιο Άτσεσον προέβλεπε Ένωση με την Ελλάδα, με τα γνωστά ανταλλάγματα για την τουρκική πλευρά.
    Δεν υπάρχει επομένως αμφιβολία ότι αν η Κύπρος ήταν πράγματι ανεξάρτητο κράτος (αντί για το ιδιότυπο μόρφωμα που παραβίαζε την αρχή της ισότητας των υποκειμενων του διεθνούς δικαίου), χωρίς την απειλή της άσκησης βίας εκ μέρους της Τουρκίας, οι Κύπριοι θα επέλεγαν οποιαδήποτε στιγμή την Ένωση με την Ελλάδα κατά την περίοδο 1960-1964 (και μάλλον μέχρι και το 1967). Η πολιτική ανωμαλία και το δικτατορικό καθεστώς της Ελλάδας, τελικά και η δυσφήμηση της Ένωσης από το πραξικόπημα εναντίον του Μακαρίου απομάκρυναν αυτό το ενδεχόμενο.

  3. den einai sinonimo omws se auti tin periptwsi itan. o agwnas egine gia autodiathesi pou isouto me enwsi.

    i diafora mas eggeite pws esis pistevete pws i ipografi tis sinthikis efere mono to theoritiko telos enw egw pistevw pws efere kai to praktiko.

    edw itan kai to lathos pollwn kipriwn. Me tin eggathidrisi tou neou kratous kathe elpida gia enwsi eixe kai praktika ekleipsi kai an to eixame katanwhsei auto grigorotera den tha eixame auta ta apotelesmata tora.
    Pleon edines stous tourkokiprious ipervolika dikaioumata kai ethetes tin tourkia EGGYHTRIA DYNAMH tis simfwnias kati pou simene oti opiadipote stigmi parelipes na akolouthiseis to status quo eixe to dikaiwma na epemvei opws kai i ellada.

    Auto ipograpsame auto mas simvoulepse kai i ellada na ipograpsoume.

    nai o makarios prospathise na anathewrisi tin sinthiki (10 simia) me katastreptika omws apotelesmat. oxi mono den egine kamia allagi alla proklithike kai anataraxi stous tourkokiprious pragma pou ekmetalleutike i agira kai auto itan kati apolita logiko.

    Den mporeis na simfwneis na dineis sto paidi 2 glifitzouria kai meta na tou les oxi tha s dwsw 1. Akoma kai an auto einai gia na min xalasoun ta dontia tou auto tha eksakolouthisei na pistevei oti to kaneis apo kakia kai epd eise tsigounis.

    To sxedio atsetson irthe meta tin eisvoli otan pleon to sintagma kai i kiriotita tis kipriakis dimokratias opws eixe kathoristei den efarmozotan. Proevlepe nai men enwsi me tin ellada alla kai dixotomisi parallila.

Leave a Reply